The Hello Bar is a simple web toolbar that engages users and communicates a call to action.


Menghina Orang Lain

January 1st, 2011 Posted in Akidah Akhlak

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Sesiapa yang menolak kata-kata buruk terhadap kehormatan diri saudaranya, nescaya Allah menolak api neraka daripada mengenainya pada hari kiamat.”

Hadith riwayat Ahmad dan Tirmizi

Huraian:

  • Memperli, memperolok-olok, mengejek, menghina, memperleceh, memperlekeh, memanggil dengan gelaran yang memalukan, menyatakan kekurangan orang secara terang-terangan dan sebagainya adalah perbuatan yang sangat dilarang oleh Allah.
  • Sesiapa yang mencaci orang lain sebenarnya dia mencaci dirinya sendiri. Sebaiknya selaku umat Islam kita hendaklah hidup saling hormat-menghormati, bantu-membantu dan tolong-menolong. Justeru, apabila mendengar celaan, kita sepatutnya bertindak menyembunyikan keburukan tersebut sekalipun seseorang yang dicela itu memang telah melakukan sesuatu dosa yang mengaibkan kerana kemungkinan orang itu telah bertaubat dan taubatnya diterima oleh Allah. Sesungguhnya sesiapa yang berbuat demikian ganjarannya adalah amat besar di akhirat kelak.


  • hamba allah

    SALAM,

    SAYA SEORANG ISTERI YANG TELAH BERKAWIN SELAMA 8 TAHUN DAN TELAH DIKURNIAKAN ANAK SERAMAI 4 ORANG. APA YANG MEMBINGUNGKAN SAYA IALAH SIKAP SUAMI SAYA YANG SERING MENGELUARKAN KATA-KATA HINAAN KEPADA SAYA SEPERTI “BODOH” DAN SEBAGAINYA. SAYA RASA TERTEKAN DENGAN KEADAAN INI.. APA YANG PERLU SAYA LAKUKAN???

    • Azmiahbee190@hotmail.com

      Assalamualaikum wahai hamba Allah,saya juga sebagai seorg isteri juga ingin mengkongsi kan sedikit pengalaman yg ada pada diri saya sebgai seorg isteri,tidak ada manusia yg lebih sempurna kecuali Allah swt,jesturu kita sebagai isteri harus lah bnyk kn bersabar apa bila kita melayan berbagai kerinah suami kita sendiri,kita harus mengalah walaupun diantara pasangan tidak tahu mengaku kesalahan pada dirinya sendiri,malahan kita juga sebagai isteri yg sering menjadi mangsa dipersalahkn,itu tak jadi mengapa,jgnlah diperbesarkn klu boleh dpt diselesaikn cara baik bawalah berunding insya Allah,Allah itu maha mendgr akan doa para mahluk yg diciptanya,Allah tidak akan memberikan mahluknya terlalu banyak menderita pada umatnya yg tidak terdaya lagi,kita bnyakn berdoa,zikir,bertauakal berserah pada Allah,siapa yg salah dan siapa yg benar hanya Allah saja yg mengetahuinya. biarkan Allah sahaja yg membalasi nya diatas perbuatanya sendiri,kita sebgai isteri harus lah sentiasa mendoakn suami kita supaya dibukakn pintu hatinya supaya berubah sikap mudah2han dijabkabulkn amin.kita sebgai isteri bnyakkn mengalah bukannya kerna apa untk menjaga hati suami kita,walaupun kita merasa kecewa kerna sikap suami kita tidak apa kita bnyakn bersabar,diamkn sja jgn diperpanjangkn masaalah,klu ada rasa hendak menangis keluarkan tangisan itu sepuas puasnya sehingga lah kita menjadi lega.angaplah ini satu cubaan dugaan dari Allah swt untk menyedari kita sesama sendiri untk dijadikan pengajaran supaya kita jgn lalai dan leka.kerjakan apa saja yg boleh membuat kn kita bangkit semula menjadi ceria itulah cara jln yg terbaik.cuma ini sja dulu yg dpt dikongsikan masih ada bnyk lagi cara lain insya Allah kita jumpa lagi askum.cari saya taip melalui Azmiahbee190@hotmail.com kiungracun Rina khan.

    • Ruzaizikaya

      pm saya dlm FB akaun Undang Luak…

  • sharimah bt marhanang

    Siapa lah kita untuk menghina dan menghukum diri orang lain ,diri kita pun tidak lepas dari melakukan kesilapan,..Seorang yg mengaku dirinya islam…jika ia memburukkan diri saudara islamnya yg lain maka amal soleh pada hari itu akan ditolak di langit yg pertama lagi.

  • http://www.facebook.com/people/bdalhayy-hadhq-bn-mhmd/100000572209060 عبدالهايي حاذق بن محمد

    sy minta izin share*
    terima kasih*

  • Anonymous

    saya ada satu persoalan mengenai hadis di atas. Baru2 ini saya berjumpa dengan rakan perempuan saya yang bermain cinta dengan rakan lelaki yang masing -masing sudah berkeluarga. pada mulanya mereka menafikannya dan saya percaya. Tapi lama kelamaan cerita itu menjadi topik hangat dan ada unsur fitnah dalam cerita tersebut sehinggakan saya nampak si perempuan yang terhegeh2 pada Si lelaki. Ini menguatkan lagi apabila si lelaki pernah bercerita dengan saya bahawa si perempuasn itu sanggup bagi badannya sebagai tanda kasih pada si lelaki. saya terlalu mempercayai kata si lelaki ini kerana saya menganggapnya adik. Saya nekad berjumpa si perempuan bila isteri kepada si lelaki meminta kepastian tentang perhubungan cinta mereka. Saya bertemu dengan si perempuan itu untuk kepastian tentang fitnah yang berlaku iaitu berpelukan, kerap berdua-duaan dan naik motor bersama serta cerita kisah dia sanggup bagi badannya pada lelaki tersebut. Malah lelaki itu pernah memberitahu saya bahawa dia tidak pernah menelefon atas bermesej dengan perempuan itu dan perempuan itu yang kerap menelefon dan datang berjumpa dengannya. bila saya mendengar cerita perempuan itu saya percaya bahawa lelaki itu membuat fitnah dan saya menyimpan rahsia itu selamat 1 tahun lebih. Bila saya dapati ada pembohongan saya menasihati perempuan tersebut. Tetapi dia tidak percaya kerana lelaki itu menjanjikan sesuatu yang indah selepas si perempuan itu bercerai dengan suaminya yang kaki pukul. Rupa – rupanya cerita itu diketahui oleh si lelaki dan memarahi saya . saya menyatakan bahawa dia telah menipu saya, kawan saya dan isterinya . saya mencertakan bahawa saya mempercayai fitnah yang diceritakan tentang si perempuan itu dan sudah beberapa kali menasihatinya malangnya tidak diendahkan. persoalannya saya telah menceritakan kepada rakan karib saya situasi tersebut bahawa kami semua telah ditipu dan menganggap yang buruk2 pada perempuan itu. apa hukum kepada saya yang bercerita kepada rakan saya dan saya menyatakan kepada rakan saya bahawa bukan si perempuan yang terhegeh-hegeh tetapi si lelaki memberi harapan yang tinggi kepada si perempuan.

  • Asbi_52

    Menghina, mencerca dan memfitnah di zaman sekarang dah jadi mainan , ta ada apa yang nak ditakuti, lagi besar menghina, mencerca dan memfitnah lagi banyak lah pengikut setia nanti, sebab free tiada bayaran dikenakan. Yang demikian itu dialah yang paling hina nanti kalau cerita sebenar orang tahu. Maka nanti diri sendiri yang akan dihina. Janganlah kita selalu menhina, cerca dan fitnah orang kalau tak mahu dihina nanti kerana dia lebih hina dri binatang

  • http://twitter.com/muhdrahman666 muhd rahman

    amin….

  • Nor AD

    Assalam,.. saya juga selalu dipersenda dan ditertawakan,.. malah ramai orang yang menyangka buruk kepada saya atas sesuatu perkara yang tidak sengaja berlaku. Tapi saya serahkan kepada Allah,. jika benar saya begitu saya minta Allah ampunkan dosa-dosa saya, jika sebaliknya saya mohon Allah ampunkan dosa-dosa mereka kerana saya telah dan sentiasa memaafkan mereka, walau pun airmata mengalir  dimalam yang gelap.. dalam hati selalulah mengucapkan..” LAHAULAWALLA QUWATA ILLABILLAH”… anda akan tenang. Insyaallah

  • Insan

    Apakah perasaan bagi yang ibu bapanya sendiri yang bersikap demikian, disamping tidak menitik beratkan soal syarak islamiah di dalam kehidupan dan juga mengIakan apa yang telah dilarang oleh syarak bagi menyempurnakan kehendak mereka sendiri. Sesungguh, bukan mudah untuk kita berjuang ke jalan benar, percayalah semua dugaan yang menimpa ada hikmahnya dan Allah sentiasa bersama orang-orang yang benar.

  • Monalisa_r

    artikelnya bagus-bagus ,kalau bisa ada translatenya

     ,thanks :)

  • Hanishah_85

    sy mintak share ye

  • Sad lisa

    Kisah hidup saya selepas berkahwin sama seperti huraian di atas.. Masalahnya bukan ibu bapa yang tak merestui.. tapi adik beradik yang tak suka apabila saya berkahwin dengan bangsa dan orang asing.. setiap kali hati ini sedih apabila terbaca cacian dan d malukan dalam laman sosial facebook.. lagi menambah keperitan apabila orang yg melakukan tu ahli keluarga sendiri.. Saya cuma mampu diam dan menangis.. Hanya ibubapa saya mampu bertahan dan menjadi penenang diri… Saya berharap mereka akan sedar.. janganlah jadi seperti peribahasa ini “ibarat meludah kelangit, terpercik ke muka sendiri”… saya ni bukannya org lain… 

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100000195667977 Azzim Ajim

    saya nk tanya adakah hadis ini benar ?

    “sehina-hina orang yang dihina,hina lagi orang yang menghina”….lebih kurang mcm tu la…

  • haliza latif

    saya mahu tanya…org yg alim….menghina org yg biasa…apakah hukumnye…..atau…ALLAH still suke org alim tu……